När små blir stora

Alla inlägg under oktober 2010

Av Therese Källström - 30 oktober 2010 17:23

Fasen vilken resa till ikea vi har gjort idag =) Trevligt som bara den =) Å till råga på allt, ibland har jag flyt. Skulle ju köpa ett nytt skrivbord till Ebba maruska. Ett lika som Elias fick för ett tag sen. Hans gick på 800 kr ungefär, själva lådorna kostade 599 kr. Så jag tyckte att det var helt ok pris för ett barnskrivbord. Men idag mina vänner så kostade exat samma skrivbord mig inte mer än 300 kr =) Jiha. Me like. Nämligen att lådorna kostade bara 199 kr jämfört med 599 kr. Detta pris var bara lör-sön. Snacka om flyt. Så med andra ord ett sprojtans nytt skrivbord för lite över 300 kr =) Fan vad bra jag är. =) Bilderr kommer när det är uppskruvat. Sen handlade jag lite smått o gott, nya kuddar till barnens sängar, nytt täcke till Elias, Ebban har ett nytt redan. Ja o lite annat smått o gott. Sen köpte jag klart julklappar till Elias, han ska få en blixten dator, den har han önskat sig. Men inte är dom billiga heller, nästan 500 kr för den. Sen får han lite smått o gott. Till Ebban blir det lite allt möjligt. Ja så för att summera våran resa till Västerås: En mkt överraskande resa, allt flöt på hur bra som helst. Mkt trevligt!



När jag kom hem så gjorde jag o barnen en pumpalykta =) Så nu lyser den så fint ute, barnen har även varit o åkt skridskor med pappsen på fm. Så det har varit en mkt bra dag för alla 4. Hoppas ni haft en bra dag ni med.


Elias i pappa Daniels skor =) Ser så sött ut =)

  Titta! Dom finaste barnen!   Våran fina pumpa =) Min första jag gjort =)  





Av Therese Källström - 29 oktober 2010 19:47

Wiho imorgon åker jag o Johanna till ikea i västerås, ska bli så kul, skönt o komma iväg o göra något. Så imorgon blir et en del dhopping, hihi! Me like! =) Jag har varit ute väldigt tidigt i år, men jag har redan köpt dom första julklapparna o slagit in dom =) Lite mallig är jag allt. Så imorgon ska det inhandlas ännu mera julklappar, vi ska ta oss en vända på lite andra affärer oxå, å vad jag längtar. Ska bli riktigt skojsigt. Men det kommer nog att vara mkt folk skulle jag tro.

Annars då, ja det är höst o tråkigt väder så det händer väl inte mkt här inte, ska nog ta mig an o måla om vårat sovrum nästa vecka, jobbar bara mån, tis sen har jag semester resten av veckan =) Min man han säger ingenting om att jag ska måla om, han känner mig så väl o vet att när jag kommer på grejer då är det bra o ducka för jag kör på =) HIHI! Någon som känner igen sig?! =)


Ringde falun idag för en återkollsträff. Vi skulle höra av oss 1-2 veckor efter operationen om vi inte hört något, men tror ni dom hade så mkt koll?! ÖÖ svar NEJ! Dom hade tydligen ingen slutrapport på han, o båda läkarna som hade hand om Elias var borta i 2-4 veckor. Bra planering!! Så det är väl bara att ringa igen om 2 veckor. Jag blir så matt. Nä nu väntar soffan o Idol. Ha en trevlig fredagskväll......

Av Therese Källström - 23 oktober 2010 15:07

Ja det står på listan här näst =) Vi tjejer ska gå ut o äta på acropolis ikväll, mkt trevligt. Sen ska vi hem till Ulla på jobbet o sjunga sing star =) Tror ni vi kommer ha kul?  Haha, det är jag ganska så säker på =) Så nu sitter jag  o inväntar Johanna som ska skjutsa mig. Daniel o barnen är hos mamma o pappa, min mormor o hennes man är här o hälsar på.



Ja Elias mår bra, han äter fortfarande antibotika, vi sk väl till vårdcentralen någon gång under nästa vecka. Har inte fått tid, men vi skulle på återkoll 1 till 2 veckor efter operationen. Ja det blev ett kort inlägg men nu vet ni vad jag ska roa mig med ikväll =)

Av Therese Källström - 15 oktober 2010 22:12

Man kan väl iaf få någon kommentar, här delar man med sig av något som var så pass jobbigt o tungt o inte ens en liten tänker på er kommentar. Nä fy rutti! Hade iaf 16 st igår som läste o över 20 st idag. Nä nu tror jag det är färdigt bloggat. Inge roligt att du/ni bara är in o läser bara för att. Må tycka att jag är knäpp som skriver så här men jag är en person som säger precis vad jag tycker o tänker, inge hymmlande här inte. Kan ju inte vara så tråkigt eftersom ni är in o läser......

Av Therese Källström - 14 oktober 2010 20:50

Smärtor i pungen hos pojkar / Vad beror det på?  Testikeln kan vrida sig - ett allvarligt tillstånd Testiklarna ligger inne i pungen. De är upphängda i en sträng som innehåller blodkärl, sädesledare och en liten muskel. Smärtor i pungen hos pojkar kan bero på att en av testiklarna har vridit sig runt så att strängen som testikeln är upphängd i snörps åt, så kallad testistorsion. Då stryps blodkärlet till testikeln, som då får för lite syre och riskerar att skadas. Det gör ont och smärtan kommer oftast mycket plötsligt. Pungen svullnar och blir röd, och testikeln blir öm. Ju längre testikeln är vriden, desto större risk finns det för att den ska skadas permanent. Man ska söka vård omedelbart om man misstänker att en pojkes tesikel har vridit sig. Om läkaren också tror att det handlar om testikelvridning opereras pojken på en gång. Pojkar i alla åldrar kan få testikelvridning, från spädbarnsåldern och upp i vuxen ålder men det är vanligast under spädbarnstiden och kring puberteten då testikeln ökar i storlek. Testikelvridning är mycket ovanligt. Oftast är orsaken till varför det händer okänd, det kan utlösas av ett kraftigt slag mot pungen. Det kan också bero på att en testikel medfött är lösare fäst inuti pungen hos vissa pojkar. Andra orsaker till att pungen gör ont Det finns andra orsaker till att pojkar får ont i pungen, men där man inte måste opereras omedelbart. Det kan till exempel vara * att ett bihang på testikeln vrider sig * ljumskbråck * infektion i huden * inflammation i bitestikeln. Inflammation i bitestikeln är mycket ovanligt hos pojkar före puberteten och kommer därför inte att tas upp här. Tillståndet är vanligare hos vuxna män.

  
  
  

     
      
    Av Therese Källström - 14 oktober 2010 20:22

    Nu mina vänner, håll i er. Detta blir ett långt inlägg, men intressant =) Igår var vi lediga som alltid på onsdagar. Det som var lite "ovanligt" var att Elias klagade på att han hade ont brevid snoppen som han sa =) Alltså ljumsken. Jaja det går över, såg inget konstigt när jag tittade. Så höll han på hela dagen, jaja det går över sa jag varje gång för det syntes ju aldrig något. Redan på tisdagen när vi kom hem ifrån dagis så sa han att han hade ont i rumpan. Nu kan jag ju sätta ihop 1+1. Men det junde jag inte igår förens på kvällen. Till slut kollade jag när vi kom hem ifrån stan för han klagade över smärta. Å drar ner byxorna, men gode gud mina vänner! Har ni någon gång sett en snopp på ryggen?!! Ja så illa var det, på bara någon timme. Helt sjukt vad svälld han var, ljumsken, pungen o upp mot magen. Men gasch! Ja det var bara att ringa 1177, o i örat på mindre än en minut säger hon att ja ni måste åka akut in till falun för ev en operation, ojoj! Var kanske inte riktigt det jag hade förväntat mig till svar. Tårarna kom, jag o Elias åkte kvickt. In på akutmottagningen i falun 20,20. Träffade supertrevlig personal. Vi hade en ganska ung kvinnlig läkare. Hon var helt inne på ljumskbråck precis som sjukvårdsrådgivningen var. In kommer en kirurg, men han sa att det var inte det, ok bara att hänga med. Många bud blev det under natten. Han var inne på att det var ja jag vet inte riktigt vad det heter men att göra en lång historia kort, så var det att pungen skulle ha blivit "strypt" Lite invecklat att förklara, men det innebär att det ger inget syre därav svullnaden. Förbereda innför operation. Ja så efter mkt om o men så när klockan var 02,00 så sov mammas kille för en operation, o det kan jag lova var det värsta jag varit med om i hela mitt liv, gjorde ju inte saken bättre att han fick panikångest precis innan han blev sövd. Ojoj vad tårar det sprutade ifrån mig.  Klockan 03,00 var det dags att gå ner på uppvaket, då hade han opererats i 1 tim. Innan jag går in till han så säger dom att han hade fått andningsbesvär under operation, men vilka tankar det hann fara igenom huvudet. Så när jag kliver in där grinade jag ju ännu mera, slangar, maskiner o grejer. Så liten min älskade kille, mask för ansiktet o grejer. Nä fy vad jag kännde mig maktlös. Usch!! Satt på uppvaket i 3 tim, guuuud så trött jag var. Klockan 06,00 när vi äntligen fick komma till rummet för att sova då hade jag varit vaken i ett streck 25 timmar. Somnade vid sex, o klockan sju ramlar det in läkare igen. Men tror ni jag fattade mkt av vad dom sa?! En timmes sömn, sen var dte full rulle igen. Åkte från falun vid ett tiden o innan blg så sov Elias helt utslagen. Kom hem vid två o jag bad till gud att han inte skulle vakna, hans mamma behövde en aningens sömn just då =) Konstigt va? =) Inte en min rörde han fast jag klädde av han, så vi sov till klockan 17 =) Det var guld värt. Nu sover han igen, lite lätt tagen av operationen. Hans mamma ska oxå tacka för sig nu. Har lite att sova igen. Jag ska jobba imorgon o pappsen är hemma med putte! Ja så har våra dygn sett ut! Förvirrande, tårar, ångest, trötthet. Inte kanske det roligaste dygnen vi har varit med om, men detta gör en så stark!

    Av Therese Källström - 13 oktober 2010 09:33

       

    Ja så ser min dag ut nu på fm, har inte så mkt kvar =) Det underlättar att man måste upp 6,30 fast man är ledig. Har slängt ut alla sängkläder på vädring samt hunnit tvätta 2 par sängkläder, ska i med 2 par till nu =) Har vikt tvätt o gjort klart oxå =) Känner mig så effektiv så ni kan inte ana. Å som ni vet så mår ju jag sååå bra när det är städat o fint hemma. Har hunnit med o dammsuga hela nedervåningen med. Å vad är klockan? 9,30. Heja mig.





    Ja det var det. Annars, rullar det på. Ebban är i skolan, Elias ligger o kikar på tv. Så allt är sig likt =) Vi ska åka till Daniels farmor om en liten stund, var så längesen vi var där. Sen kommer Anna o Lucas dit oxå, mysa med underbara ungen =) Sen förhoppningsvis kanske Jannike o barnen vill komma hit så vi kan umgås o tjåla strunt =) Å myspysa med min lilla älsklings Filip. Vi ska åka till stan när mannen kommer hem, han måste ta kort till sitt nya körkort =) Vad gammal han är som måste förnya det. Ja så ser våran dag ut. Hur ser din dag ut? Kram

    Av Therese Källström - 10 oktober 2010 19:54

    Ja idag har vi inte gjort mkt alls, o vet ni vad jag tycker det är skönt. Vi har tvättat en hel del, Daniel har äntligen kört bort båtf-n till hagge =) Har varit vädligt fint väder, solen har visat sig. Så hela em var vi ute. Min kära man var lite klen imorse, han kom upp strax före elva =) Han var o spelade poker med några jobbarkompisar igår efter vi kom ifrån hagge, o det blev inte bara en öl o inte två heller =) 02,45 ramlade han in här hemma inatt. Drullplutt =) Jag har sovit superdåligt inatt, så här hemma gick vi i pymmis till ja jag tror den var närmare 10,30. =)



    Ja som sagt var så har det inte hänt så mkt idag, så därav ett mkt kort o tråkigt inlägg =( Kanske händer mera imorgon =) vem vet.......

    Presentation


    Här inne hittar ni mig Therese, som försöker att vara en bra mamma, fru, dotter, vän, arbetskamrat! Man har så mycket krav på sig här i livet, men försöker göra det bästa för alla!

    Omröstning

    Vilken uppfattning har du om mig? Känner jag dig som läser min blogg? =) Det är svaret när jag ser resultatet =)
     Snäll, positiv, glad
     Sur, grinig, tråkig
     BITCH! Rent av. =(
     Gör mkt för att hjälpa andra.
     Tänker många gånger på alla andra utom mig själv!
     Alldaglig

    Fråga mig

    3 besvarade frågor

    Kalender

    Ti On To Fr
            1 2 3
    4
    5
    6
    7
    8 9 10
    11
    12
    13 14 15
    16
    17
    18
    19
    20
    21
    22
    23
    24
    25
    26
    27
    28
    29 30
    31
    <<< Oktober 2010 >>>

    Tidigare år

    Sök i bloggen

    Senaste inläggen

    Kategorier

    Arkiv

    Länkar

    RSS

    Besöksstatistik

    Therese


    Ovido - Quiz & Flashcards